Help, ik val niet op! - Stralende Start Online

Help, ik val niet op!

De grootste mythe die de meeste coaches,
trainers & therapeuten geloven over ondernemen:

"Je logo en huisstijl zijn
ondergeschikt aan de inhoud"

De meeste (startende) coaches, trainers en therapeuten zullen deze uitspraak ongetwijfeld ergens te horen hebben gekregen…
In de eerste instantie schiet ik als grafisch vormgever meteen in de weerstand, toch zit er wel een (kleine) kern van waarheid in.
Die kleine, maar wel belangrijke waarheid zit ‘m in het feit dat je natuurlijk heel goed moet weten waar jij voor staat en wat jij te bieden hebt, anders heeft een geweldig mooi logo ook geen betekenis.

Maarrr…
De reden dat deze coaches, trainers en therapeuten bij mij komen is niet, omdat zij niet weten wat zij te bieden hebben of waar zij voor staan. DAT weten zij juist heel goed! Waarom zijn zij dan (nog) niet tevreden of trekken zij te weinig publiek?

Je kunt jouw logo en huisstijl (ook wel branding of visuele identiteit genoemd) zien als het ‘gezicht’ van jouw praktijk. Een karakteristiek gezicht dat mensen zullen onthouden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat visuele informatie (beelden) 600.000 x sneller opgenomen wordt door onze hersenen. Je wordt dus beter herkent en onthouden door beelden, dan door woorden of tekst! 

Een heel simpel en herkenbaar voorbeeld voor iedereen: Als iemand jou iets vertelt over een persoon. Je kunt even niet op de naam komen, maar je hebt wel direct een beeld voor je van de persoon die zij bedoeld. “Oh, je bedoelt haar met die guitige glimlach”, of, “zij met die herkenbare gekleurde haarband….” Het zijn de visuele kenmerken die jou het eerst herinneren aan een persoon, situatie of wat dan ook. 


Hoe zorg je er nou voor dat jij met jouw praktijk opvalt,
tussen al die concurrenten?

  • Doe je dat door schreeuwerige/ opvallende kleuren te gebruiken?
  • Doe je dat door vetgedrukte letters te gebruiken?

NEE!!, tenminste niet op de manier waarop jij wilt opvallen 😉

Opvallen doe je juist door dicht bij jezelf te blijven, te laten zien waar jij voor staat en waarom mensen juist bij jou moeten zijn. Dat betekent dat je dus moet laten zien, in jouw visuele communicatie, wat voor een persoon jij bent. Het moet het gevoel oproepen waardoor mensen zich aangetrokken voelen. Je moet een karakteristieke stijl creëren die bij jouw kernwaarden past. Een stijl die jouw publiek zal dat aanspreken. Mensen die het niets zegt, passen dus ook niet bij jou, PUNT! Opvallen doe je dus door bij jezelf te blijven en goed in beeld te krijgen wat jouw kernwaarden zijn en wat jouw missie is!

Je laat je haar toch ook niet fel blauw verven om op te vallen? (het kan natuurlijk wel, maar dat doe je dan omdat je het ZELF mooi vind!) Je kiest een kleur die bij jou en jouw karakter past.


Hoe pas je dit dan toe?

Bedenk allereerst wat jouw kernwaarden zijn. (Dit vormt als het ware een karakter voor jouw praktijk.)

Wat zijn voor jou de meest belangrijke factoren waarom jij coach/ trainer/ therapeut bent geworden? Waarom en wanneer maakt dit werk jou gelukkig? Deze woorden ga je visualiseren; zoek kleurencombinaties, lettertype-combinaties en beelden die voor jou dit gevoel versterken.

Vraag mijn GRATIS checklist aan om in 14 stappen naar een onweerstaanbare aantrekkingskracht te komen van jouw praktijk!

Ik wens jou een Stralende Start (online)!