Hoe kom jij tot je eigen STERKe logo?
Sterk logo... dat past bij jou?!
HOE kom je nou aan een logo die jouw aanbod, visie & passie uitstraalt, een visuele identiteit die bij jou en jouw bedrijf past.
Mijn allereerste TIP: BLIJF bij jezelf!! Lekker makkelijk, zal je nu misschien denken, maar daar schiet ik nog niets mee op?!
Dat klopt, maar ik weet uit ervaring dat je nu in deze onderzoekende fase alle concrete adviezen en hulp om jouw bedrijf een gezicht te geven tot je neemt. Je krijgt als bonus, 100.000 adviezen, en vaak zeggen ze allemaal iets anders. Waar moet jij nu op vertrouwen??
Dat is wat ik dus bedoel, blijf bij jezelf.
Een 'sprekend' STERK LOGO!
Jij bent nu zo enthousiast over jouw dienst of product, dat is een KRACHT. En die kracht kun jij nu heel goed gebruiken als…. Aantrekkingskracht!!
Ga echt in dat gevoel zitten en denk bij elke tip of advies… past dit bij mij? kan ik hier iets mee?
Een logo en huisstijl gaan pas ‘spreken’ als er een verhaal achter zit. En om jouw verhaal duidelijk te krijgen moet je door een aantal fases:
Je moet eerst inzicht krijgen in jouw visie, waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw aller diepste verlangen om te bereiken? Wat is jouw aanbod en doelgroep? Wat maakt jouw aanbod STERK? Denk even weer aan het voorbeeld van Mc Donalds. Hun missie was om moeders ook een keer vrijaf te geven van een avondje koken, hoe ouderwets dat tegenwoordig ook klinkt. Het was een heel duidelijke en begrijpelijke visie. Om alvast een globaal stappenplan te hebben voor jouw inzichtelijke verhaal, kijk je in mijn blog: Hoe schrijf je een pitch?
Vervolgens is het noodzaak om dat inzicht om te zetten naar concrete beelden, die je dus ook daadwerkelijk uit kunt tekenen. In de visualisatiefase kom jij met visualisatie-oefeningen tot die beelden.
In het voorbeeld van Mc Donalds, werd de moeder geassocieerd met een boezem. Vast uit een tijd dat er nog geen goede bh’s bestonden…. Gekheid natuurlijk. 😉 En omgekeerd hield het ook de M van de eerste letter van hun naam in.
Wil jij alvast een idee krijgen van jouw eigen stijl? Download dan mijn gratis gids “Ontdek je eigen stijl” Hierin vind je een praktische oefening om alvast een richting te krijgen in jouw zoektocht naar je eigen visuele identiteit.
Wanneer je concrete beelden hebt, moet je die beelden nog samenstellen tot jouw logo. Hiermee creëer jij je eigen STERKe Merk.
Een logo bestaat grof gezegd uit de volgende onderdelen:
- Jouw KERNWAARDEN: wat bied jij jouw klanten en waarom vind jij jouw aanbod zo waardevol?
- BEELDMERK / WOORDMERK: er zijn verschillende type ontwerpen. Een beeldmerk is bijvoorbeeld enkel een afbeelding (zoals bijv. Nike). Een woordmerk is enkel de merknaam (zoals bijv. CocaCola). Maar je kunt ook kiezen voor een combinatie van beide, een afbeelding mét jouw merknaam, ook wel een 'verklarend merk' genoemd.
- KLEURen zijn erg bepalend voor een uitstraling van het logo. Welke kleur past bij jouw kernwaarden en jouw aanbod?
- LETTERTYPES doen ook veel om een bepaalde emotie op te roepen. Ze zijn er in vele soorten en maten. Kijk hierbij goed wat past bij jouw visie, aanbod en doelgroep.
- DOELGROEP jouw logo moet op de eerste plaats passen bij jou en jouw bedrijf. Maar houd hierbij wel jouw potentiële klant in het achterhoofd. Jij wilt immers klanten naar jou toe trekken en niet afstoten. Zorg dus dat jouw logo een logisch verband houdt met jouw aanbod
Lees binnenkort mijn volgende blog. Hierin geef ik je een praktische opdracht, om aan de slag te gaan met de onderbouwing van jouw visuele identiteit
Lees meer...
Hoe schrijf je een Pitch?!
Hoe schrijf je een pitch om in een korte tijd, op een enthousiaste manier je sterke punten te benoemen? Daarvoor heb ik het stappenplan STERK ontwikkeld.
Sterk logo... een goed verhaal...
Dan wil jij uiteraard weten hoe je nou tot een STERK logo komt en tot een stijl die jouw bedrijf een eigen visuele identiteit geeft. Een goed verhaal........ lekker kort! Maar wat is nou goed?